mandag den 5. marts 2018

Reckless

Reckless er 1. bind af fantasyserien Mirrorworld, skrevet af Cornelia Funke.

Da Jacob var 11, forsvandt hans far sporløst. Et år senere opdager han, ved et tilfælde, farens hemmelighed, og bestemmer sig for at finde faren.
Men det er ikke helt ufarligt. For faren er gennem et spejl rejst ind i Spejlverdenen, og her hersker helt andre regler end i den almindelige verden. Spejlverdenen er mørk, farlig og magisk, og fyldt med væsener, ondskab og genstande kendt fra folkeeventyrene. Det afholder dog ikke Jacob fra at vende tilbage til Spejlverdenen igen og igen, og snart opholder han sig mere i den fremmede verden, end hos sin bror og mor.
I den virkelige verden dør moren, og kort efter begår Jacob en fejl, som får frygtelige konsekvenser. Ved et uheld rejser hans bror Will med ham ind i Spejlverdenen, og her bliver han ramt af en frygtelig forbandelse, som, lidt efter lidt, forvandler ham til sten. Lykkes det ikke Jacob at bryde forbandelsen, bliver Will til en goyl, et stenvæsen som er i krig med menneskene. Men ingen har nogensinde brudt forbandelsen før, og Jacob må, med hjælp fra sin brors kæreste og hamskifteren Fox, finde en magisk kur, før det er for sent.
Samtidig spidser krigen mellem goyler og mennesker til, og snart står Will og Jacob midt i striden.

Jeg købte bogen på udsalg for år tilbage, og lige siden har den stået urørt i min reol. Nu fik jeg så endelig taget mig sammen til at læse den, og nej, hvor var den god.
Sproget er letlæst og flydende, og forfatteren formår at skabe en virkelig creepy stemning med få ord, og nogle ret grusomme beskrivelser.
Jeg var vild med bogens univers, og de mange eventyr og væsener forfatteren fik blandet sammen. Det var Grimms eventyr når de er allermest grimme, og magi når den er allermest farlig. Konsekvenserne står i kø, og lykkelige slutninger er ikke givet. For hvad sker der med Tornerose, hvis prinsen aldrig kommer og vækker hende, eller med folk der trænger ind der, hvor enhjørningene vogter? Og så er der goylerne, hvis stenkroppe er fulde af vrede, og hvis konge er forelsket i en mørk fe. Virkelig fantastisk, og virkelig creepy.
Handlingen er godt skruet sammen, og fyldt med twists, som gør det svært at forudsige hvad der vil ske. De mange eventyrlige referencer fungerer rigtig godt, og er med til at gøre handlingen både genkendelig og original. Historien er uhyggeligt spændende, og fyldt med gys, action, forræderi, kærlighed, jalousi, goyler, intriger, krig, skattejagt og broderskab, og de flotte illustrationer er med til at give historien det sidste pift.
Personerne er så menneskelige, at det gør ondt. De er realistiske, med egne motiver og historier, og jeg lærte dem hurtigt at kende. Jacob er præget af farens forsvinden, og hans søgen efter faren, er samtidig en flugt fra den virkelige verden, og de følelser der venter ham der. Hans forhold til broren er præget af beskyttertrang, men også af en vis fremmedgørelse, fordi han har tilbragt så megen tid i Spejlverdenen. Will har stor tiltro til, at Jacob nok skal redde ham. Men alligevel føler han sig også svigtet af sin bror, som ikke var der, da moren lå for døden. Forholdet mellem de to brødre er rigtig godt beskrevet, og jeg sad med en klump i halsen flere gange undervejs. Også bipersonerne er interessante og spændende, og jeg kunne især godt lide formskifteren Fox, hvis følelser for Jacob er tydelige for alle andre end Jacob, og Den Mørke Fe, som jeg, på trods af alt, ikke kunne lade være med at have ondt af.
Alt i alt var det en rigtig god historie fyldt med eventyr, gys og kærlighed, og jeg var ret vild med den. Den manglede det sidste for at være fantastisk, men det mørke univers vil uden tvivl følge mig et godt stykke tid fremover, og kan man lide mørke eventyrgenfortællinger, kan jeg kun anbefale bogen. Eneste minus er sådan set, at resten af serien ikke er oversat til dansk, for jeg er hooked.

Se også forfatterens hjemmeside.

2 kommentarer:

Lea sagde ...

Jeg købte også denne på tilbud for flere år siden. Jeg kunne rigtig godt lide den, og er også ret ked af at resten ikke er kommet på dansk. Har du læst Inkheart?

Kirsten Bloch sagde ...

@Lea. Ja, det er træls, når forlagene "ombestemmer" sig midt i en oversættelse af en serie. Jeg har læst Inkheart, selvom det er nogle år siden efterhånden, men har ikke læst videre i serien. Jeg kunne meget godt lide den, så ved egentlig ikke hvorfor jeg ikke har læst videre.