søndag den 25. februar 2018

Diali

Diali er 1. bind af Charlotte Fischers dystopiske serie Sjælevandrer.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget Facet

Ekstremt vejr og elektriske storme har ændret jordens klima, og naturkatastrofer som tsunamier og jordskælv har dræbt millioner af mennesker. De få overlevende har søgt tilflugt ved kysterne, hvor de forsøger at overleve og skabe sig et liv på trods af klimaet og risikoen for nye katastrofer.
En efter en er samfundene ved kysterne blevet udraderet, og kun Roneoak er nu tilbage.
Cawi og Dahlia er vokset op i Roneoak, hvor de, sammen med resten af menneskeheden, forsøger at overleve, trods manglende ressourcer og farer.
Cawi er enspænder, og trods sin popularitet ved pigerne, har han aldrig haft en kæreste. Hans bedste ven er Dahlia, som han er vokset op med, og er stormende og hemmeligt forelsket i. Dahlia er skolens populæreste pige, og styrer skolens hierarki med hård hånd. De to har netop afsluttet skolen, og kan se frem til en fremtid med hårdt arbejde og kamp for overlevelse.
Cawi har altid haft en fornemmelse af, at der findes andre mennesker på den anden side af bjergene, og da Roneoak rammes af altødelæggende tsunamier, har Cawi og Dahlia ikke andet valg, end at trodse de konstante elektriske storme og krydse bjergene, på jagt efter andre mennesker.
Det bliver en rejse, som ændrer alt...

Helt tilbage i september fik jeg en overraskelsespakke fra forlaget med denne smukke bog. Nu har jeg så endelig fået den læst, og desværre var det en lidt blandet læseoplevelse. Mest fordi jeg havde forventet mig en helt anden historie, end den jeg fik, og derfor ikke kunne lade være med at være en smule skuffet.
Bogen er utrolig velskrevet, med et flydende og letlæst sprog, og levende beskrivelser.
Universet et spændende og barskt, og den fremtid bogen viser, er utroligt uhyggelig fordi den faktisk kunne risikere at blive til virkelighed en dag.
Handlingen starter godt, men historien tog en drejning undervejs, som jeg ikke rigtig brød mig om, fordi den fjernede fokus fra den del jeg synes var interessant, nemlig sjælevandreraspektet og kampen for overlevelse, og istedet blev til en næsten ren kærlighedshistorie. Historien var ellers utroligt spændende i starten, og fyldt med desperation, kærlighed, sorg, kampen for overlevelse og action. Efterhånden kom sex og kærlighedsforhold til at fylde mere og mere, og historien blev en helt anden, end den jeg havde troet, hvilket gjorde at jeg mistede interessen en smule undervejs.
Personerne er levende og menneskelige, og også bipersonerne er interessante og nuancerede. Jeg havde desværre et par problemer med hovedpersonerne, som gjorde, at jeg, selvom de virkede levende, aldrig kom til at holde rigtigt af dem. Især Dahlia irriterede mig. På mig virkede hun egoistisk, manipulerende, selvoptaget og forkælet, og jeg opfattede hende som en der brugte personerne omkring hende, så hun selv undgik at tage ansvar for sine handlinger og sit liv. Selvom hun i starten har en kæreste, sørger hun alligevel for at holde alle piger væk fra Cawi, som hun betragter som sin ejendom og beskytter, og jeg forstod simpelthen ikke, hvorfor Cawi var så forelsket i hende. Hun udviklede sig godt nok en smule undervejs, men jeg kom aldrig til at holde af hende. Til gengæld kunne jeg rigtig godt lide Cawi i starten. Han var modig, beskyttende og loyal, og hans fornemmelser og drømme var rigtig godt beskrevet. Desværre ændrer traumet fra ødelæggelsen af Roneoak ham temmelig meget, og selvom jeg forstod hvorfor, så brød jeg mig ikke om den måde det kom til udtryk, hvilket betød, at jeg endte med faktisk ikke at kunne lide nogle af hovedpersonerne. Og så havde jeg det svært med forholdet mellem dem, som jeg aldrig rigtigt forstod.
Selvom bogen er velskrevet, og jeg var vild med universet, så var der desværre også et par ting der irriterede mig. Jeg havde det svært med hovedpersonerne, og da historien samtidig skiftede fokus fra det jeg synes var spændende, til at blive en udviklings- og kærlighedshistorie med en hel del sex, så mistede jeg desværre interessen. Jeg er dog ikke i tvivl om, at det mere hænger sammen med, at jeg forventede en anden historie, end den jeg fik, for som udviklings- og kærlighedshistorie fungerer den glimrende, selvom jeg stadig har det svært med forholdet mellem hovedpersonerne. Til slut vil jeg godt rose bogens omslag, som er noget af det smukkeste jeg har set. Det er utroligt stemningsskabende, og jeg er vild med de lilla nuancer og regneffekten som BRETH Design har fået frem.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: