lørdag den 30. september 2017

Læsestatus for september

September er ved at være slut, og igen gør jeg status over måneden der gik, og viser de bøger jeg nåede at få læst frem.
September var en måned præget af travlhed, både på arbejdet og privat. Arbejdsmæssigt fyldte Fantasyfestivalen stort set al min tid - og lidt til - og de første uger var fyldt med problemløsning, møder og planlægning af de sidste detaljer. Og de mange arbejdstimer gav i den grad bonus, da stort set alt gik som det skulle, og ups´erne var i bagatelafdelingen. Vil I læse mere om planlægningen og afviklingen af festivalen, så skrev jeg et indlæg efter festivalen var slut, som I kan læse her.
På hjemmefronten var der også travlhed. Her var det min forestående flytning som fyldte, og så snart Fantasyfestivalen var slut, gik den sidste planlægning og nedpakningen i gang. Nu er der så kun 1 1/2 døgn tilbage før flyttefolkene kommer, og jeg er ved at være klar. Min far kom og hjalp mig med at male og sætte lamper op sidste weekend, og samtidig fik jeg tømt mit kælderrum for skrammel, så jeg kun får de ting med, jeg faktisk har tænkt mig at beholde. Mandag kom flyttekasserne, og nedpakningen kunne for alvor gå i gang. Onsdag løb jeg tør for kasser, men heldigvis fik jeg leveret flere i går. At jeg så stadig mangler et par kasser til de sidste ting, må jeg gøre noget ved i morgen, når byggemarkedet åbner, så jeg kan købe tre kasser mere. Men sådan er det, når man har mange bøger. Ellers mangler jeg nu kun at få et sidste møbel samlet rigtigt - tegningen var umulig at læse, og derfor kom mederne til skufferne til at vende den forkerte vej - samt tage lamper ned og køre en tur mere på genbrugspladsen, før jeg er helt klar til mandag morgen, hvor flyttefolkene kommer. Jeg har været så forudseende at leje en bil, så jeg kan vente med slutrengøringen af lejligheden til tirsdag, og kan koncentrere mig om at flytte om mandagen. Heldigvis har jeg været så forudseende at tage 14 dages ferie, så jeg har haft god tid til at pakke ned, og har også god tid til at pakke ud, før hverdagen begynder igen.
På trods af begge store projekter, lykkedes det mig faktisk at få læst et overraskende antal bøger. Belært af tidligere år har jeg ikke haft et læsetema i september, da jeg ikke regnede med at få læst mere end en bog eller to. Men overraskende nok fik jeg faktisk læst en del bøger inden Fantasyfestivalen. At jeg så stort set ikke har haft tid eller energi til at læse efter festivalen er så noget andet. Jeg håber dog på at blive færdig med det anmeldereksemplar jeg er i gang med imorgen, men nu får vi se.
Først vil jeg dog vise de bøger jeg faktisk fik læst i september frem.

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I september fik jeg læst 3 anmeldereksemplarer, sendt til mig af søde forlag og forfattere.
Bøgerne var:

Julie Kagawa:
Jerndronningen (Iron Fey sagaen 3) 
Jernridderen (Iron Fey sagaen 4)
Anmeldereksemplarer fra Forlaget HarperCollins Nordic.
Serien er slut. 

Karina Laurberg Bidstrup: Homo Bestia
Anmeldereksemplar fra Forlaget EgoLibris. 

Som optakt til Fantasyfestivalen læste vi i fantasylæsekredsen en bog af en af årets Guests of Honour, John Flanagan. Det var en genlæsning for mig, og en serie jeg holder meget af, så det var en stor oplevelse for mig at møde forfatteren til årets festival.
Bogen var:

John Flanagan: Gorlans ruiner (Skyggens lærling 1)
Genlæsning. Hele serien er læst tidligere. 

Derudover fik jeg læst en enkelt af mine engelske bøger, som intet har med fantasy at gøre. Jeg kunne mærke i ugen op til festivalen, at jeg havde brug for at læse noget andet, og få en lille fantasypause, og det var denne bog perfekt til.
Bogen var:

Laurie R. King: Pirate King (Mary Russell and Sherlock Holmes 11)
Serien er i gang. 

Det sidste jeg blev færdig med at læse i september var en tegneserie.
Det var:

Mort Walker: Ikke så meget shampoo, Fjotte! (Basserne 100% 34)

Ialt fik jeg læst 5 bøger og 1 tegneserie, hvilket jeg er ret godt tilfreds med, taget i betragtning at jeg ikke regnede med at få læst noget som helst. Heraf var 3 anmeldereksemplarer og 1 på engelsk. Jeg fik afsluttet en enkelt serie, og mangler nu kun 4 bøger for at nå mit Goodreadsmål for i år.
I oktober håber jeg at få læst lidt mere, men med først flytning og siden en efterårsferie fyldt med arrangementer, regner jeg ikke med at det bliver alverden jeg får læst. Læsetemaet for oktober er Vampyrer, og jeg håber at få læst nogle af de bøger jeg har stående på reolerne, men som jeg endnu ikke har fået læst. Derudover vil jeg gerne have gjort et indhug i de anmeldereksemplarer jeg har fået tilsendt i løbet af september, så jeg kan få tyndet lidt ud i dem inden næste udgivelsesboom kommer i november op til BogForum. Jeg går også med planer om at deltage i Dewey´s 24 Hour Readathon igen, men om det bliver til noget, ved jeg først når vi kommer tættere på datoen. Det kommer helt an på hvor meget energi jeg har på det tidspunkt.

Hvordan har jeres læsemåned været? Og har I også planer om at deltage i Dewey´s 24 Hour Readathon? 

Ingen kommentarer: