søndag den 10. september 2017

Homo Bestia

Homo Bestia er en science fiction-bog skrevet af Karina Laurberg Bidstrup.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget EgoLibris

Jack er løjnant i hæren, og har endelig fået tilladelse til at blive bestiatræner. Bestiaerne er en race skabt via genmanipulation af mennesker og dyr, som bruges både som kæledyr og som hjælpere i hæren og politiet.
For at få sin bestia tager Jack på besøg i Gaia-kennelen, som avler og træner bestia til brug for hæren og politiet. Men selvom han ser flere af bestiaerne i aktion, kan han ikke vælge mellem dem, og tager derfra uden at have truffet en beslutning. Da han kommer hjem, opdager han at en af bestiaerne er flygtet ved at gemme sig i hans bil, og da folkene fra kennelen kommer for at hente den, beslutter han sig for at beholde den. Bestiaen, Sky, står ellers for at blive aflivet, da den er aggressiv og uvillig til at adlyde.
Jack opdager langsomt, at sandheden er en ganske anden. Sky har været mishandlet af flere af sine forrige ejere, og Jack må vinde hans tillid, hvis han skal gøre sig noget håb om at beholde Sky. Det er dog ikke nemt, for Skys fortid har sat sine spor, og Jack finder snart ud af, at ikke alt er som det skal være i Gaia-kennelen.

Da forlaget spurgte om jeg ville anmelde den nye udgave af Homo Bestia var jeg noget skeptisk, da historien ikke lige lød som noget for mig. Historier om genmanipulation plejer ikke at sige mig noget, og jeg var derfor noget tøvende over for bogen. Men da jeg tidligere har læst forfatterens anden bog, De udstødtes mærke, som jeg var ret vild med, lod jeg mig overtale til at give Homo Bestia en chance. Jeg må desværre konstatere, at min skepsis var velbegrundet, for jeg havde det temmelig svært med bogen. Ikke fordi bogen var dårlig, men mere fordi den trykkede på nogle knapper, som jeg ikke brød mig om.
Forfatterens sprog var igen letlæst og flydende, og beskrivelserne var utroligt livagtige. Faktisk næsten lidt for livagtige, da især beskrivelserne af Skys fortid i kennelen næsten ikke var til at holde ud.
Plottet er godt, men det tog et stykke tid, før handlingen rigtig kom i gang. Historien er spændende, og fyldt med genetiske forsøg, vold, voldtægt, træning, slaveri, raceundertrykkelse og etiske diskussioner. Det meste af bogen handler om Jacks træning med og af Sky, og det langsomt voksende forhold mellem dem, og selvom det var interessant, så ramte det desværre også et ømt punkt for mig. Jeg havde det meget svært med hele Jacks syn på bestiaerne som en underrace, og havde det svært med hele idéen om udnyttelsen af bestiaer. For mig mindede bogen en del om Onkel Toms hytte, hvor den gode slaveejer kun slår slaverne en gang imellem, hvilket i sin tid fik mig til at boycotte bogen efter ganske få kapitler. Bogen rejste dog også en interessant diskussion omkring etik, genetiske eksperimenter og menneskelighed, som jeg synes er vigtig, men som desværre blev lidt for moraliserende for mig.
Bogens univers blev for mig ikke helt udfoldet. For selvom det foregår i fremtiden, er det ikke meget man hører om ny teknologi eller omgivelserne. Bestiaerne lærer man derimod rigtig meget om, hvilket godt kan blive lidt vel videnskabeligt at læse om.
Personerne er levende og menneskelige, men desværre havde jeg et lidt ambivalent forhold til hovedpersonen Jack. På den ene side kunne jeg godt lide den udvikling han gennemgik i løbet af bogen, og på den anden side, som jeg har nævnt ovenfor, havde jeg det meget svært med hans indstilling til bestiaerne som underrace, som gav mig nogle temmelig ubehagelige associationer til både behandlingen af sorte slaver og nazisterne, og gjorde, at jeg aldrig rigtig kom til at holde af ham. Jeg kunne derimod rigtig godt lide Sky, som var utrolig nuanceret, og som jeg ikke kunne lade være med at beundre og holde af, selvom jeg ikke helt forstod alle hans instinkter. Synsvinklen skifter mellem Jack og Sky, og man lærer derfor dem begge to rigtig godt at kende. Det forvirrede mig dog lidt, at synsviklen skiftede midt i kapitler uden at der var markeret et skift, for eksempel med et mellemrum mellem afsnit. Især fordi både Jack og Sky omtales som "han". Bipersonerne er interessante, med egne motiver og bevæggrunde, selvom en del af dem desværre havde samme indstilling som Jack.
Selvom bogen er godt skrevet og tager nogle vigtige problematikker og etiske overvejelser op, så var det desværre ikke rigtig en bog for mig. Jeg er dog ikke i tvivl om, at andre læsere vil synes bedre om bogen end mig, netop på grund af den etiske diskussion den lægger op til, og kan man lide science fiction om genmanipulation og raceundertrykkelse vil man sikkert kunne lide bogen.

Ingen kommentarer: