torsdag den 6. april 2017

TomeTopple #1

Som jeg nævnte i marts måneds læsestatus har jeg planer om at deltage i hele to Readathons i april måned. Det første, TomeTopple Readathon, begynder til midnat, og jeg tænkte derfor det var på tide at skrive lidt mere om hvad det går ud på, og hvilke bøger jeg har tænkt mig at læse.

Kort fortalt går TomeTopple ud på at læse tykke bøger. Nærmere betegnet bøger på 500+ sider.
Readthonet er startet af booktuberne Sam fra Thoughts on Tomes, Adriana fra perpetualpages, Sarah-Jane fra booktube kanalen The Book Life, Catriona fra Little Book Owl, Sheema fra bookstagramen Dreamthiefs, og tumblerne Bethany fra Bibliophilicwitch, og Emma fra Aeduan, og i videoen nedenfor kan I høre hvad det hele går ud på.


Det er tredje gang at TomeTopple finder sted, og igen varer det 14 dage, fra midnat fredag 7. april til kl. 23.59 torsdag 20. april. Det er første gang jeg selv deltager, og jeg vil gerne indrømme, at det der har fået mig til at deltage denne gang, er at Readathonet falder sammen med påsken, hvor jeg har en del fridage, og derfor tid til at kaste mig over nogle af mine tykke bøger.

Udover den overordnede regel om at det kun er bøger på 500+ sider der gælder, så er der også nogle forskellige udfordringer man kan vælge at deltage i.
Udfordringerne er:

1. Læs mere end en bog.
2. Læs en graphic novel
3. Læs en bog der er del af en serie.
4. Buddyread en bog.
5. Læs en voksenbog.

Jeg tager to af disse udfordringer op, nummer 1 og nummer 3. Skulle jeg komme igennem min TBR kunne nummer 5 også komme i spil, men det er tvivlsomt, hvilket I vil kunne se når min TBR lige om lidt afsløres. Jeg har nemlig en meget ambitiøs TBR og det er langt fra sikkert at jeg kommer igennem dem alle sammen. Især ikke fordi jeg faktisk har to andre bøger som jeg også skal have klemt ind i de 14 dage Readathonet står på.


Og nu til min TBR. De bøger jeg vil læse er:

Chris Columbus, Ned Vizzini og Chris Rylander
De Tre Verdensvogtere (House of Secrets 3)
580 sider.

Sarah J. Maas
Kongens forkæmper (Throne of Glass 1)
558 sider

Heir of Fire (Throne of Glass 3)
565 sider.

Queen of Shadows (Throne of Glass 4)
647 sider.

Empire of Storms (Throne of Glass 5)
688 sider.

Men hov, tænker I sikkert. Har hun tænkt sig at springe bind 2 af Throne of Glass over? Nej, det har jeg ikke. Men bind 2, Crown of Midnight, er "kun" på 417 sider, og kan derfor ikke tælles med i TomeTopple. Derfor står den ikke på den officielle TBR, men er i stedet en af de to bøger jeg læser udover de ovennævnte. Den anden er fantasylæsekredsens bog til april-mødet, som jeg allerede er i gang med, men som jeg ikke bliver færdig med før TomeTopple går i gang.
Jeg har efterhånden haft Throne of Glass-serien stående på min reol et stykke tid, og et af mine mål for april var at komme i gang med serien, så jeg kan være ajour når sidste bind udkommer til september. Serien passer nemlig perfekt ind i månedens læsetema Tyve og lejemordere, og da jeg ovenikøbet var så heldig at få første bind på dansk til Bogblogger eventet i Esbjerg så kunne den ikke udskydes længere. Derfor er TomeTopple også den perfekte lejlighed til faktisk at, om ikke blive færdig med serien, så i hvert fald komme et godt stykke ind i den. Den sidste bog, som er den første, er et anmeldereksemplar som jeg har tænkt mig at begynde TomeTopple med.
Ialt er min TBR på 3038 sider, og dertil kommer så yderligere to bøger. Det er derfor langt fra sikkert jeg når igennem, men jeg vil gøre hvad jeg kan. Når TomeTopple er slut kommer der et status-indlæg på bloggen, hvor I kan læse hvordan det er gået.

Wish me luck - jeg får brug for det.

Har I planer om at deltage? Og hvilke tykke bøger står på jeres TBR?

5 kommentarer:

Karina sagde ...

Sikke mange spændende bøger du har valgt :-) Jeg vil lure lidt med, og se hvordan din læsning går. Rigtig god læselyst :-)

Kirsten Bloch sagde ...

@Karina. Tak:) Jeg glæder mig også til at læse dem.

Lea Brøgger Detlevsen sagde ...

Tanker om held og lykke og stor læselyst er hermed sendt din vej! Og så fandt jeg da endelig også ud af, hvad TomeTopple går ud på. Tror dog ikke, jeg hopper med på vognen. Et readathon i April er nok til mig, og jeg ville gå i stå ret hurtigt, hvis jeg skulle læse så mange murstensromaner efter hinanden. Men rigtig god læselyst til dig! P.S. Findes der graphic novels på over 500 sider?

Kirsten Bloch sagde ...

@Lea. Tak skal du have. Kan sagtens forstå at et Readathon er nok. Var nok heller ikke hoppet på hvis ikke det lå hen over påsken, men nu afprøver jeg konceptet, og så ser jeg hvordan det går. Og om ikke andet får jeg da begyndt på Throne of Glass-serien, selvom jeg måske ikke bliver færdig med den. Der findes, har jeg opdaget, faktisk graphic novels over 500 sider, og samlebind med graphic novels-serier tæller også med. Jeg har dog tænkt mig at springe let og elegant over den udfordring, for jeg har ikke lige nogle graphic novels på den længde, og for mig er hele idéen at få læst nogle af de bøger jeg allerede har stående i reolerne.

Lea Brøgger Detlevsen sagde ...

Der kan man bare se, hvor lidt jeg ved om graphic novels :)