fredag den 24. februar 2017

Cybosaurus

Cybosaurus er en science fiction-bog af Nanna Louise Teckemeier.

Ras på 15 og Martin på 13 er vokset op som arbejdere hos den voldelige Joe, som ejer et Tri-bot-værksted. Joe har, som betaling for deres arbejde, lovet at sponsorere betalingen for optagelsesprøven til Sauroakademiet, og Ras og Martin kan næsten ikke vente. Deres plan er at bestå optagelsesprøven og blive uddannet som Tri-bot-førere, så de kan starte deres eget værksted og slippe væk fra Joe.
Men Martin drømmer i al hemmelighed om at blive T-bot-fører, den vildeste og dyreste cybosaurtype der findes. Og da han møder sit store idol, cybomesteren Farrah, til indskrivningen, har han, før han ved af det, søgt optagelse som T-bot-fører.
Det er dog ikke uden konsekvenser at følge sine drømme, og snart står Martin alene. Og for at det ikke skal være løgn, mangler han også en T-bot hvis han skal gøre sig håb om overhovedet at kunne gå op til prøven. Martin får brug for en plan, penge, og en god portion held. Og det er ikke let, når man nu er fattig og venneløs.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Turbine Forlaget

Jeg var ret glad for den her bog, selvom der også var et par ting der irriterede mig lidt.
Hvis vi starter fra en ende af, så var jeg ret glad for bogens sprog. Det er letlæst og flydende, og forfatteren er rigtig god til at beskrive såvel omgivelser som cybosaurer så man både kan se dem for sig og næsten lugte dem. Forfatterens brug af tekniske begreber og selvopfundne ord (for eksempel i forhold til styringen af cybosaurerne) virker rigtig godt, og er med til at give bogen den helt rigtige sci-fi-atmosfære, samtidig med at de gør bogens univers mere troværdigt og levende. Og det er virkelig et fedt univers som forfatteren har opfundet. Jeg er aldrig stødt på dinosaurcyborgs før, men synes virkelig det fungerer godt, selvom jeg var lidt forvirret i starten over hvad cybosaurerne egentlig var for nogle væsener. Jeg fandt dog ud af det undervejs, og blev ret vild med de blodtørstige bæster, som må siges at være en temmelig original opfindelse. Bogen er flot illustreret med sort-hvide tegninger hele vejen igennem, og det er med til at give læseren et rigtig godt billede af især cybosaurerne, som virkelig ser drabelige ud, mens actionscenerne også får en ekstra dimension gennem illustrationerne. Desværre har bogen et par skønhedsfejl. Blandt andet er der et stykke tekst der bliver gentaget undervejs, hvilket forvirrer en smule. Og det er synd.
Handlingen er godt skruet sammen, og fyldt med nervepirrende spænding, blodtørstige cybosaurer, venskab, løgne, drømme, konkurrencer, mobning og masser af action. Historien fungerede, og selvom den ikke var så overraskende igen, så var der alligevel et par twists undervejs. Og så var jeg som sagt ret vild med bogens univers.
Bogens personer er levende og realistiske. Jeg havde desværre en del problemer med hovedpersonen, som på mig virkede temmelig umoden. Jeg ved godt han kun er 13 år, men i forhold til nogle af de andre aspiranter på samme alder, så synes jeg han virkede yngre. Martins store drøm er at blive T-bot-fører, og selvom jeg godt kan lide at han følger sin drøm, så bryder jeg mig ikke om måden han gør det på. Han virker egoistisk, manipulerende, og som om omgivelserne skylder ham noget, fordi han har taget det valg han har. Det kommer tilsyneladende bag på ham, at valg har konsekvenser, og at folk ikke synes godt om én når man lyver for dem eller svigter dem. Han vokser op i løbet af bogen, og jeg endte med at synes han var ok, men det tog desværre et stykke tid, før jeg brød mig om ham. Omvendt var jeg vild med Ramona, som, på trods af at hun er mobbeoffer og konstant bliver skuffet, alligevel forfølger sin drøm. Hun er stædig, intelligent og giver aldrig op, og det kunne jeg rigtig godt lide. For på trods af at omgivelserne ikke har været rare ved hende, så er hun stadig parat til at give andre mennesker en chance - for eksempel Martin, som ikke giver hende ret mange grunde til at hjælpe ham. Jeg kunne også godt lide Ras, og følte virkelig med ham da Martin svigtede ham og han måtte se sine fremtidsplaner gå op i røg. Jeg forstod, i modsætning til Martin, den måde han reagerede på, og kunne derfor relatere til ham. Og så var jeg ret vild med staldmesteren Amos og Farrah, som er anderledes på hver deres måde. I det hele taget var personerne utroligt nuancerede og menneskelige, og det er imponerende når man tænker på, at bogen er forfatterens debut.
Bogen kan absolut anbefales, og selvom jeg godt kunne mærke at jeg var noget udenfor bogens målgruppe rent aldersmæssigt, så var jeg stadig godt underholdt undervejs. For blandingen af science fiction, dinosaurer og robotter er bestemt værd at stifte bekendtskab med.

Ingen kommentarer: